Suikervrije mudcake

Deze cake is eentje dat ik al een paar jaar maak. Ze zit boordevol chocolade, en door de melk in de cake is ze helemaal niet droog. Dit is een van Milan zijn favorieten, dus ik dacht, ik deel deze even met jullie.  Ik ben zot van koken en bakken, maar de dingen die ik maak zijn vaak caloriebommetjes. Deze cake is ook zo. Ik denk dat het voor mij nu de truck is om de calorieën vooral te verminderen.  Een collega van mij heeft diabetes, maar is ook zot van bakken. Ze raadde me aan om met Sucralose te bakken, dat is een zoetstof dat zich gedraagt als suiker. Dus ideaal voor eens te proberen in deze cake.

Suikervrije mudcake (+/- 16 stukjes cake)

29366034_2013276878945794_4930726806333423616_o

Ingrediënten

  • 250 gram pure chocolade
  • 175 gram zelfrijzende bakmeel
  • 125 gram light boter
  • 175 gram Sucralose (Sucraless kan je vinden in de Aveve, €10 per kilo.)
  • 3.5dl halfvolle melk
  • 2 eieren
  • Enkele druppels vanille-extract
  • Rood fruit ter afwerking

Bereidingswijze

Zet je oven al op. (Een tip – zet hem op het maximum voor op te warmen, je verliest veel warmte door de oven open te doen)
Smelt de chocolade au bain-marie, samen met de boter, sucralose, melk en vanille-extract.
Doe het meel in aparte kom. Wacht tot de chocolade volledig gesmolten is en giet het chocolademengsel bij de bloem. Meng alles goed door elkaar. Voeg als laatste de eieren toe.
Boter een cakevorm in en giet het mengsel er in. Bak de cake +/-50 minuten op 180°. Doe de priktest, als hij klaar is haal je hem uit de oven.
Ter afwerking kan je nog wat rood fruit vanboven op de cake leggen, en besprenkelen met sucralose.

Even een vergelijking:

Mudcake

Het is nog steeds een bommetje.. Maar alle kleine beetjes helpen. 😉 En ze smaakt net hetzelfde!

(Origineel recept van smulweb)

 

 

2 gedachten over “Suikervrije mudcake

Plaats een reactie