Bij de diëtiste – Sessie 4

Qua eten heb ik de twee meest verschrikkelijke weken achter de rug. Chips, pasta, chocolade. Het kon maar niet op. Geef mij alles! Ik heb zin in eten. En daarna dat schuldgevoel. Ik voelde me weer de oude fretzak van vroeger.

Het is voor mij niet moeilijk om de oorzaak van mijn vreetbuien te vinden. Het ligt vooral aan stress. Vanaf het moment dat ik begin te stressen grijp ik naar eten, om me even beter te voelen. Maar na vijf minuten is dit gevoel weer weg en voel ik me schuldig.

Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Er is niets bijgekomen op de weegschaal. Er is zelfs nog af, 400 gram. Niet zo indrukwekkend tegenover de vorige weken, toen was het bijna een kilo per week. Maar het is wel een goede motivatie om weer beter mijn best te doen. En dan dacht ik ook: zoek naar de grootste oorzaken van je stress en probeer dit te elimineren, of zo goed mogelijk te beperken.

Mijn grootste stressfactor is die bakcursus. Ik ben hier aan begonnen met het gedacht iets bij te leren, in een ontspannen sfeer. Maar nee, ik heb me hier aan mispakt. Het zijn de meest chaotische namiddagen die ik ooit al heb gehad. Komt vooral van de leerkracht uit ook. De taarten die we maken vind ik niet eens lekker. En het zijn eigenlijk altijd dezelfde. Kriekentaart, abrikozentaart (abrikozen uit blik.. bweurk..), fruittaarten (weer met die abrikozen, en dan ander fruit uit de diepvriezer.) En ’s avonds nog beginnen met gezond koken.. Helemaal geen zin in.

Na de les van deze week heb ik besloten voor mezelf om te stoppen met de cursus. Ja, ik ben veel geld kwijt. Maar neen, ik ben GEEN opgever. Ik doe wat het beste is voor mezelf. Ik kan evengoed mijn woensdagnamiddag nu houden voor zelf wat te bakken, met recepten die ik van collega’s krijg, of van het internet pluk. Het enige probleem bij mij is mijn taarten kwijt krijgen: ik mag ze zelf niet meer opeten. Dusja.. Sorry collega’s, familie, en vooral Milan, als jullie verdikken.

Zo, dat is er uit. Astrid gaf me enkele tips mee om die stress-eetbuien te proberen af te zwakken en uiteindelijk te stoppen. We hebben samen een lijst gemaakt met dingen die ik graag doe en waarvan ik weer wat rustiger kan worden. Enkele voorbeelden zijn een bad nemen, muziek luisteren, kleuren in mijn volwassenenkleurboek, …
En als ik het me echt niet kan laten om iets te eten, proberen van eerst een tas thee te drinken, of een stuk fruit en hopelijk door een voller gevoel niet meer grijpen naar chipjes.

Die vrije namiddag ga ik vrijhouden voor te fietsen of wandelen. Vanaf dit weekend weer mijn levensstijl proberen aanpassen. Fietsen, lekker gezond eten, en last but not least: een dessertje gebakken met light boter en sucralose. (Hier later meer over!)

Advertenties

2 gedachten over “Bij de diëtiste – Sessie 4

  1. Charlotte

    Een goede beslissing om te stoppen met de cursus en te investeren in andere bezigheden waar je meer energie uithaalt en die je een positiever gevoel geven! Het is belangrijk om ja te zeggen maar ook nee zeggen is evenzeer belangrijk. Nicely done.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s